مجتمع آموزشي شهيـــد آويـــــني

پیشگفتار

نوروز، آیینی كهن و جشنی به یادگار مانده از قرون گذشته برای نسل های پیشین، امروز و آینده بخصوص ما ایرانیان است.

نوروز با پایان زمستان و آغاز فصل بهاران و زندگی دوباره کوهساران و آوای جل وجل باران و خروش چشمه ساران و جویباران در میان نغمه هزاران شروع می شود.

این آیین در نزد ایرانیان باستان، تقدس و احترامی بسیار دارد و برپایی جشن سال نو با آداب و رسوم زیبایی همراه است که نمادی از فرهنگ غنی مردمان ایران زمین دارد.

محیا شدن اعضای خانواده برای تحویل سال

هنگام تحویل سال، همه اعضای خانواده که در سال قبل با همکاری همه جای خانه را پاکیزه و آراسته کرده ا ند با شستشوی تن و پوشیدن لباسهای نو و تمیز در كنار سفره نوروزی که به هفت سین شهرت دارد گرد هم می آیند.

سفره هفت سین

سفره هفت سین عضو جدا نشدنی آغاز سال نو نوروز است.

آنچه را در این سفره قرار می دهند با حرف سین آغاز می شود که اغلب شامل سبزه، سیب، سمنو، سکه، سرکه، سماق، سنجد، سیر وسنبل می باشد.

در عین حال موارد دیگری نیز که هر یک بواسطه اعتقادات مذهبی و یا رسوم میهنی در این سفره جای می گیرد از جمله قرآن، سجاده، آینه، تخم مرغ رنگ آمیزی شده، ماهی قرمز،شمع و شمعدان، میوه و شیرینی و ...

شمع های سفره پیش از تحویل سال روشن می شود و بزرگترهای خانه از قبل اسکناسهایی را به نیت تبرک در لایقرآنمی گذارند.

تبریک اعضای خانواده به یکدیگر

پس از تحویل سال، همه اعضای خانواده به یكدیگر تبریک می گویند و کوچکترها به رسم ادب بر دستان بزرگترهای خانواده بوسه می زنند که نشان قدر دانی از زحمات ایشان است.

دعای تحویل سال

با تحویل سال دعای تحویل سال

یا مقلب القلوب و الابصار

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الی احسن الحال

رامی خوانند.

هفت سلام قرآنی

آنگاه بزرگ خانواده هفت سوره یا هفت آیه از قرآن را كه با كلمه سلام آغاز می شود، می خواند.

1- سلام علی آل یاسین 2 - سلام علی نوح فی العالمین 3 - سلام علی ابراهیم 4-سلام علی موسی و هارون 5 - سلام قولا منرب رحیم 6 - سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین 7 - سلام هی حتی مطلع الفجر

این آیات، آفات و بلایا را از اهل خانه دور می سازد و سلامتی و آرامش را به ارمغان خواهد آورد.

عیدی

آنگاه بزرگ خانواده از اسکناسهای لای قرآن به نیت تبرک به هر یك از اعضای خانواده می دهد و با شیرینی کام اهل خانه را در ابتدای سال شیرین می کند.

نوروز در شرع مقدس اسلام

در روايات آمده است كه روزي براي حضرت علي(ع) هديه‌اي آوردند، حضرت فرمود اين چيست؟ گفتند: ‌اي امير المؤمنين، امروز نوروز است. فرمود هر روز را براي ما نوروز قرار دهيد.

حضرت امام صادق علیه السلام به معلى بن خنیس فرمودند : چون روز نوروزشود، غسل كن و پاكیزه‏ترین جامه‏هاى خود را بپوش و به بهترین بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز را روزه بدار.

نماز سال نو

پس چون از نماز و نافله‏ هاى آن فارغ شوى چهار ركعت نماز بگذار ((یعنى هر دو ركعت به یك سلام)) و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه سورهانا انزلنابخوان و در ركعت دوم، بعد از حمد ده مرتبه سورهقل یا ایها الكافرونو در ركعت سوم، بعد از حمد ده مرتبه سورهقل هو الله احدو در ركعت چهارم، بعد از حمد ده مرتبهقل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناسبخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و این دعا بخوان:

اللّهمَّ صلِّ على محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین و على جمیع انبیائك و رسلت بافضل صلواتك و بارك علیهم بافضل بركاتك وصل على ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارك على محمد و آل محمد و بارك لنا فى یومنا هذا الذى فضّلته و كرّمته و شرّفته و عَظّمت خطره. اللهم بارك لى فیما انعمت به علىّ حتى لا اشكر احداً غیرك و وسّع علىَّ فى رزقى یا ذاالجلال و الاكرام. اللهم ما غاب عنّى فلا یغیبنَّ عنى عونك و حفظك و ما فقدتُ من شى‏ءٍ فلا تفقد نى عونك علیه، حتى لا اتكلَّف ما لا احتاج الیه یا ذاالجلال و الاكرام.

چون چنین كنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود .

و بسیار بگو: یا ذالجلا ل و الاكرام

همچنین حضرت درباره نوروز فرموده‌ اند: هيچ نوروزي نيست كه ما در آن متوقع گشايش و فرجي نباشيم؛ زيرا نوروز از روزهاي ما و شيعيان ما است.

ديد وبازديد وصله ارحام ، عيادت مريضان،دستگيري از فقرا ومستمندان ،ذكر وتوجه قلبي ولساني به خداوند متعال وتوسل به اهل البيت عليهم السلام و ... از دیگر مواردی هستند که در سال نو در میان مردم ما رایج اند.

نوروزتان مبارکباد

+نوشته شده در پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:,ساعت12:33توسط معصومه صمدي | |


 

+نوشته شده در پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:,ساعت12:27توسط معصومه صمدي | |